Ελληνική Γλώσσα


Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010

Αρχαία Ελληνικά Α' Γυμνασίου ενότητα 12η

Αρχαία Ελληνικά Α' Λυκείου

Αρχαία Ελληνικά Β' Λυκείου

Αρχαιοελληνική Γραμματική

ασκήσεις Αρχαιoελληνικής Γραμματικής

ασκήσεις λατινικών Β' Λυκείου

αδίδακτο αρχαιοελληνικό κείμενο

διδαγμένο αρχαιοελληνικό κείμενο γ' λυκείου - ασκήσεις


αρχαιοελληνικό λεξικό ρημάτων

αρχαιοελληνικό συντακτικό

αρχαιοελληνική γραμματική

λατινικά κείμενα γ' λυκείου

λατινική γραμματική

___

Ιλιάδα, Ραψωδία Γ

Ασκήσεις στα λατινικά κείμενα γ' λυκείου

Λεξιλόγιο λατινικών κειμένων γ'λυκείου

Αναρτήθηκε από Νεκταρία-Φλώρα στις 3:24 π.μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη ανάρτηση Αρχική σελίδα
Εγγραφή σε: Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Νίκος Ξυδάκης :η ανεπάρκεια του σχολείου υποσκάπτει τη δημοκρατία

«Όσο πιο μαζικό και «εύκολο» γίνεται το δημόσιο σχολείο, τόσο πιο ταξικό και αντιδημοκρατικό γίνεται στην ουσία του. Και τόσο περισσότερο δυσχεραίνεται ή καθίσταται αδύνατη η ανανέωση της γηγενούς ελίτ, επιστημονικής και διοικητικής, η διαταξική ανανέωση της κοινωνίας με νέο αίμα, η προσφορά ίσων ευκαιριών σε όλους, ώστε να διακριθούν οι πιο ταλαντούχοι, και να προκόψουν όλοι. Χωρίς διαρκώς ανανεούμενες ηγεσίες, χωρίς κοινωνική κινητικότητα, χωρίς ουσιαστικές ευκαιρίες για ενδυνάμωση των μεσαίων στρωμάτων, χωρίς έμπρακτη δημοκρατική αγωγή, χωρίς όλα αυτά που εξασφαλίζει το υγιές δημόσιο σχολείο, πού οδηγούμαστε; Μα εδώ που φτάσαμε: στην Ελλάδα της κρίσης, της μιζέριας, της ανισότητας, της έλλειψης οράματος, της δομικής παραβατικότητας. Και σε ένα πολιτικό σύστημα φεουδαρχών και κληρονόμων, ανικάνων και εκφυλισμένων.»


Νίκος Ξυδάκης: ο εκφυλισμός του σχολείου

Η διαρκής αποτυχία του δημόσιου σχολείου,που παρακολουθούμε σαν κακόγουστη τραγικωμωδία,σαν το θέαμα της δικής μας κηδείας,καθρεφτίζει τη συλλογική μας αποτυχία σε τούτη την ιστορική καμπή.Την ένιωσα σαν τραύμα αυτή την αποτυχία, όταν διάβασα την πικρή αυτοκριτική ενός δασκάλου με 15 χρόνια στην αίθουσα: "Καταντήσαμε να ψάχνουμε στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς τα ημερολόγια με τις αργίες, να τσακωνόμαστε μεταξύ μας για το ποιος θα αναλάβει την αγγαρεία της Πρώτης Δημοτικού,να βλαστημάμε την ατυχία μας- ανήμποροι να αντιδράσουμε συλλογικά,οργανωμένα και μεθοδικά- για την κάθε περίπτωση "δύσκολου παιδιού" που εμφανίζεται στην τάξη μας, και να κοιτάμε τα ρολόγια μας, προσδοκώντας να επιστρέψουμε μια ώρα νωρίτερα στα σπίτια μας, για να φροντίσουμε τα δικά μας παιδιά και να πληρώσουμε, όπως όλοι οι Έλληνες, τεράστια ποσά για την επιπλέον φροντιστηριακή τους εκπαίδευση..." (Ευθ.Δημόπουλος,http://tiny.cc/7tle3).

Πάσχος Μανδραβέλης: η αρχή της απροσδιοριστίας

Στις αρχές του περασμένου αιώνα,ο μεγάλος Γερμανός φυσικός Βένερ Χάιζενμπεργκ έβαλε μια βόμβα στα θεμέλια της φυσικής. Απέδειξε ότι στον κόσμο των θεμελιωδών σωματιδίων αυτή καθ' αυτήν η παρατήρηση αλλάζει το παρατηρούμενο σωματίδιο. Το φως που πέφτει ,για να γίνει η παρατήρηση αναγκαστικά προκαλεί μια σημαντική διαταραχή στο αντικείμενο που κάνουμε τη μέτρηση...Δεν υπάρχει πρακτικός και θεωρητικός τρόπος να μειώσουμε τη διαταραχή αυτή στο μηδέν. Για αντικείμενα μικροσκοπικών διαστάσεων τέτοιες διαταραχές δεν είναι αμελητέες.Αυτή είναι η ουσία της απροσδιοριστίας του Heinsenberg ,η οποία έχει μια ακριβή μαθηματική έκφραση ("Το κβαντικό Σύμπαν", εκδ.Τροχαλία).



Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και όταν πέφτει ο προβολέας της κάμερας στα κοινωνικά υποκείμενα ή άτομα.Αυτή καθ'αυτήν η παρατήρηση αλλάζει τη συμπεριφορά του αστυνομικού που ελέγχει έναν μετανάστη,των διαδηλωτών που πέφτουν πάνω στα ΜΑΤ και του 60χρονου Πατριώτη του Μετώπου,που πέταξε το παπούτσι στον πρωθυπουργό.




Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου

  • ▼  2010 (3)
    • ►  10/31 - 11/07 (1)
    • ▼  06/13 - 06/20 (2)
      • Έκθεση Γ' Λυκείου Έκθεση Γ' Λυκείου 2ο μέρος Έκθ...
      • Αρχαία Ελληνικά Α' Γυμνασίου ενότητα 12η Αρχαία Ε...

Πληροφορίες

Νεκταρία-Φλώρα
το ιστολόγιο μας δίνει πληροφορίες για τα φιλολογικά μαθήματα Γυμνασίου και Λυκείου. Bοηθά τον μαθητή που ενδιαφέρεται να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και να εξασκηθεί περαιτέρω.
Προβολή πλήρους προφίλ

Έλλη Παππά,Η περιφρόνηση προς τη δουλειά και οι πηγές της.

Ο Ηρόδοτος δεν περιορίζεται στην περιγραφή των προνομίων της αιγυπτιακής κάστας των πολεμιστών.Με την εκπληκτική ιστορική του αίσθηση,προχωρεί στη σύγκριση με τα όσα ανάλογα είχε βρει σε άλλους ασιατικούς λαούς,και στους Έλληνες:Όπως οι Αιγύπτιοι ,έτσι και οι Θράκες και οι Σκύθες και οι Πέρσες και οι Λυδοί και όλοι σχεδόν οι βάρβαροι έχουνε σε υποδεέστερη θέση τους πολίτες που ασκούνε κάποιο επάγγελμα καθώς και τα παιδιά τους,ενώ θεωρούνε ευγενείς εκείνους που δεν ασκούνε κανένα επάγγελμα και τιμούνε πάνω απ' όλους εκείνους που ασχολούνται μόνο με τα πολεμικά έργα,κι έτσι,λέει ο Ηρόδοτος,"δεν μπορώ να πω με σιγουριά αν οι Έλληνες έχουνε πάρει από τους Αιγύπτιους ή από άλλους ασιατικούς λαούς τις αντιλήψεις τους" που υποτιμούνε την άσκηση κάποιου επαγγέλματος...
Ο Ηρόδοτος σημειώνει πως απ' όλους τους Έλληνες οι Λακεδαιμόνιοι δείχνουνε τη μεγαλύτερη περιφρόνηση για τα χειρωνακτικά επαγγέλματα,και οι Κορίνθιοι τη μικρότερη...Στον Ηρόδοτο βρίσκουμε τη νύξη πως η πολύ γνωστή περιφρόνηση της Αρχαιότητας για τα "βάναυσα"επαγγέλματα δεν οφειλόταν αποκλειστικά στο δουλοκτητικό σύστημα,όπως διαμορφώθηκε στις ελληνικές πόλεις,αλλά ήταν γέννημα των ιεραρχημένων κοινωνιών.Η μνεία της Κορίνθου και της Σπάρτης σημαδεύει το διπλό γεγονός: πως εκεί όπου επικρατούσε το εμποροναυτικό στοιχείο,η υποτίμηση της εργασίας μειωνόταν. Αντίθετα, υπερίσχυε εκεί όπου επικρατούσαν τα δωρικά-αριστοκρατική γένη,με την αιώνια νοσταλγία τους για την ιεραρχημένη κοινωνία με τις κάστες που ακολούθησε αλλού τη διάλυση της φυλετικής κοινωνίας,και που στην Ιωνία και την Ελλάδα ιστορικοί όροι και γεωγραφικοί παράγοντες εμπόδισαν την επικράτησή της.

Αριστοτέλης,Η ελευθερία ως βασική δημοκρατική αρχή.

" Ὑπόθεσις μὲν οὖν τῆς δημοκρατικῆς πολιτείας ἐλευθερία' ἐλευθερίας δὲ ἕν μὲν τὸ ἐν μέρει ἄρχεσθαι καὶ ἄρχειν...ἕν δὲ τὸ ζῆν ὡς βούλεταί τις." [:"Θεμελιώδης αρχή ,πράγματι, της δημοκρατίας είναι η ελευθερία' γνωρίσματα της ελευθερίας είναι η εναλλαγή των πολιτών με τη σειρά στην εξουσία και το δικαίωμα να ζει κάποιος ,όπως θέλει."]

Πλάτων, Η ελευθερία επιλογής.

Σφᾶς οὖν...εὐθὺς δεῖν ἰέναι πρὸς τὴν Λάχεσιν.Προφήτην οὖν τινα σφᾶς πρῶτον μὲν ὲν τάξει διαστῆσαι ,ἔπειτα λαβόντα ἐκ τῶν τῆς Λαχέσεως γονάτων κλήρους τε καὶ βίων παραδείγματα, ἀναβάντα ἐπί τι βῆμα ὑψηλὸν εἰπεῖν." Ἀνάγκης θυγατρὸς κόρης Λαχέσεως λόγος.Ψυχαὶ ἐφήμεροι, ἀρχή ἄλλης περιόδου θνητοῦ γένους θανατηφόρου.Οὐχ ὑμᾶς δαίμων λήξεται,ἀλλ' ὑμεῖς δαίμονα αἱρήσεσθε.Πρῶτος δ' ὁ λαχὼν πρῶτος αἱρείσθω βίον ᾧ συνέσται ἐξ ἀνάγκης.Ἀρετή δὲ ἀδέσποτον,ἥν τιμῶν καὶ ἀτιμάζων πλέον καὶ ἔλαττον αὐτῆς ἕκαστος ἕξει.Αἰτία ἑλομένου' θεὸς ἀναίτιος." [:Αυτές(:οι ψυχές), λοιπόν, πρέπει αμέσως να πηγαίνουν στη Λάχεση.Αρχικά, βέβαια, ένα φερέφωνο να τις τοποθετήσει σε κανονικές διαστάσεις,και έπειτα,αφού πάρει από τα γόνατα της Λάχεσης κλήρους και αναπαραστάσεις ανθρώπινης ζωής,αφού ανεβεί σ'ένα ψηλό βήμα,να πει: "Της Λάχεσης, της θυγατέρας της Ανάγκης, λόγος.Ψυχές με σώμα προσωρινό,αρχή άλλου χρονικού κύκλου του θνητού γένους ,που στον θάνατο απολήγει.Η μοίρα δε θα τύχει σε σας,αλλά εσείς θα προτιμήσετε τη μοίρα.Κι όποιου πρώτου του έπεσε ο κλήρος,πρώτος να παίρνει για τον εαυτό του τη



ζωή με την οποία θα είναι μαζί αναγκαστικά.Η αρετή δε δέχεται επικυρίαρχο,επειδή καθένας,αν την τιμά και την περιφρονεί,θα έχει μεγαλύτερο και μικρότερο μερίδιο απ'αυτήν αντίστοιχα.Την ευθύνη έχει αυτός που προτιμά 'ο θεός δεν είναι υπαίτιος ."]



Σύμφωνα με τον Κικέρωνα,ο Σωκράτης "primus philosophiam devocavit e caelo,et in urbibus collocavit et in domos etiam introduxit"[:πρώτος κατέβασε τη φιλοσοφία από τον ουρανό στη γη ,την εγκατέστησε στις πόλεις και την εισήγαγε ακόμη στα σπίτια.] Χάρη δηλαδή στην προσωπικότητα του Σωκράτη οι φιλόσοφοι έπαψαν να ασχολούνται με τα φυσικά φαινόμενα και εστίασαν το ενδιαφέρον τους στον άνθρωπο και στην κοινωνία του.

οι θεματικές ενότητες στην έκθεση

ο ρόλος του δασκάλου



τα χαρακτηριστικά του



τα προβλήματα του σχολείου διαχρονικά



οι προοπτικές βελτίωσης του







η δημοκρατία



η σχέση της με την ελευθερία



η αμφίδρομη σύνδεση της με την παιδεία





η ευρωπαϊκή ένωση : θεμελιώδεις ερωτήσεις

ο Λαϊκισμός , όπως τον σχολιάζει η Κατερίνα Δασκαλάκη ήδη από το 1987 (πηγή περιοδικό Επιλογές)











Έλλη Παππά,Οι πυθαγόρειες καταβολές της πλατωνικής σκέψης.

Αν η δωρική Σπάρτη και η Αίγυπτος με τις κάστες της στάθηκαν δύο από τις πηγές της πλατωνικής πολιτειολογίας,οι Πυθαγόρειοι προμήθευσαν στον φιλόσοφο-πολιτικό ένα ολοκληρωμένο ,επεξεργασμένο στη θεωρία και στην πράξη, σύστημα άσκησης της εξουσίας από τους φιλοσόφους-ή καλύτερα από τους "ὀρθῶς φιλοσοφοῦντας".Στην αρχαιότητα η σύζευξη φιλοσοφίας και πολιτικής ήτανε,γενικά, φαινόμενο συνηθισμένο. Όπως οι φιλόσοφοι έγραφαν ένα "περὶ φύσεως" έργο, ιδιαίτερα οι παλιότεροι, έτσι καλούνταν να επεξεργαστούν και τις "πολιτείες", τους συνταγματικούς χάρτες των πόλεων.Με τους Πυθαγόρειους όμως έγινε κάτι άλλο,άγνωστο ως τότε στον ελληνικό κόσμο: μια φιλοσοφική σχολή αναλάμβανε να κυβερνήσει ,οργανωμένη με τρόπο που θύμιζε τα ιερατεία των ασιατικών κοινωνιών από το ένα μέρος,και τις μυστικές-πολιτικές εταιρίες των ελληνικών πόλεων από το άλλο.

Claude Mosse,Η κίνηση των σοφιστών.

Η κίνηση των σοφιστών εμφανίζεται ως ένα ρεύμα της ελληνικής σκέψης που αναπτύχθηκε κατά το δεύτερο ήμισυ του 5ου αιώνα.Έχοντας κληρονομήσει τη ρασιοναλιστική παράδοση των Ιώνων,έμελλε να εφαρμόσει στον στοχασμό για τον άνθρωπο και την κοινωνία την τεχνική της γεννημένης από την πολιτική πείρα διαλεκτικής.Δυστυχώς γνωρίζουμε πολύ λίγο τα έργα των κυριότερων σοφιστών ,που δε μας έχουν φθάσει παρά υπό μορφήν αποσπασμάτων ή μέσα από τα λόγια που ο Πλάτων αποδίδει σε ορισμένους από αυτούς.Ξενικής γενικά καταγωγής -ο Πρωταγόρας ήταν από τα Άβδηρα, ο Ιππίας από την Ήλιδα, ο Γοργίας από τους Λεοντίνους-πληρώνονταν πανάκριβα για τα μαθήματά τους, και δεν είναι εδώ μιά από τις πιο ασήμαντες κατηγορίες που διατυπώνει εναντίον τους ο Πλάτων...
Αν οι σοφιστές δεν ήταν παρά δάσκαλοι ρητορικής,δεν θα είχαν προκαλέσει ούτε τόσο ενθουσιασμό στους φιλόδοξους νέους,ούτε κυρίως τόσο μίσος στους αντιπάλους τους.Πράγματι φαίνεται ότι η διδασκαλία τους πρόσβαλλε την παράδοση,αφού κήρυττε τη σχετικότητα και τον αμιγώς περιστασιακό χαρακτήρα των κανόνων που ρύθμιζαν τις ανθρώπινες κοινωνίες.Η διακήρυξη αυτή της σχετικότητας και της ανθρώπινης προέλευσης των "νόμων" ερχόταν σε σύγκρουση με την παραδοσιακή αντίληψη που τους απέδιδε σε πρωτοβουλία των θεών.Καθιστούσε μονομιάς δυνατό κάτι που ήταν αδιανόητο και άγγιζε την ιεροσυλία: την αμφισβήτηση δηλαδή της ίδιας της φύσης των θεών, τους οποίους μάλιστα μερικοί σοφιστές έφθαναν στο σημείο να εμφανίσουν σαν δημιουργήματα της ανθρώπινης σκέψης.

Στοβαίος,Η άποψη του Ιππία για τη συκοφαντία.

Κατά τον Ιππία, η συκοφαντία είναι κατάρα ,επειδή ο νόμος δεν προβλέπει τιμωρία γι' αυτή,όπως στην περίπτωση της ληστείας,αν και συνιστά κλοπή του πολυτιμότερου ανθρώπινου αγαθού,της φιλίας ή της καλής θέλησης.

Απολλόδωρος,Το αίνιγμα της Σφίγγας.

Κρέοντος τοῦ Μενοικέως βασιλεύοντος ἔπεμψε Ἥρα Σφίγγα, ἥ ...εἶχε πρόσωπον μὲν γυναικὸς, στῆθος δὲ καὶ βάσιν καὶ οὐρὰν λέοντος καὶ πτέρυγας ὄρνιθος.Μαθοῦσα δὲ αἴνιγμα παρὰ μουσῶν ἐπὶ τὸ Φίκιον ὄρος ἐκαθέζετο ,καὶ τοῦτο προύτεινε Θηβαίοις.Ἦν δὲ τὸ αἴνιγμα' τὶ ἐστιν,ὅ μίαν ἔχον φωνὴν τετράπουν καὶ δίπουν καὶ τρίπουν γίνεται; Οἰδίπους δὲ ἀκούσας ἔλυσεν, λέγων τὸ αἴνιγμα ...ἄνθρωπον εἶναι' γίγνεσθαι γάρ τετράπουν βρέφος ὄντα,τελειούμενον δὲ δίπουν,γηράσκοντα δὲ τρίτην προσλαμβάνειν βάσιν τὸ βάκτρον. [:Όταν ήταν βασιλιάς ο Κρέοντας ,ο γιος του Μενοικέα, η Ήρα έστειλε (στη Θήβα) μια Σφίγγα,που είχε πρόσωπο γυναίκας,στήθος ,πόδια και ουρά λιονταριού και φτερά όρνιθας.Αφού έμαθε ένα αίνιγμα από τις Μούσες,καθόταν στο Φίκιο όρος και το έλεγε στους Θηβαίους ,για να το λύσουν.Το αίνιγμα ήταν: "τι είναι αυτό που,ενώ έχει μια φωνή,γίνεται τετράποδο, δίποδο και τρίποδο;" Ο Οιδίποδας ,όταν το άκουσε,το έλυσε λέγοντας ότι το αίνιγμα ήταν ο άνθρωπος' γιατί αυτός γίνεται τετράποδο,όταν είναι βρέφος,δίποδο,όταν φτάνει στην ακμή της ηλικίας του και στα γερατειά του αποκτά και τρίτο πόδι,το μπαστούνι.]







Νίκος Ξυδάκης: η ιδιότυπη γλώσσα των νέων

Θενξ μαν...Όταν τ' ακούω, μεταφράζω σιωπηρά: Ευχαριστώ, μάγκα μου.Ή : ευχαριστώ φιλάρα...Τα μεταφράσματα μου φαίνονται πιο αρρενωπά και χυμώδη, πιο άμεσα , πιο μοναδικά.Γιατί λοιπόν οι μάγκες έφηβοι και οι μετέφηβοι τιτιβίζουν τα δικά τους κρεολικά greeklish; Ίσως γιατί κάθε γενιά χρειάζεται τη δική της ιδιόλεκτο,μια μυητική αργκό, προσωρινή, αναλώσιμη, φθαρτή , με ημερομηνία λήξεως. Η ιδιόλεκτος του "μαν" θα ξεθωριάσει με την είσοδο του χρήστη της σε ανώτερο σχολείο,με τη συμμόρφωσή του σε άλλες αργκό,ακαδημαϊκές ή επαγγελματικές,με την ένταξή του στα μαζικά υπερσύνολα της ενήλικης ζωής,της εργασίας.


Ρουσσό,Διακήρυξη κατά της δουλείας

" Όποιος γεννηθεί δούλος παραμένει δούλος,αυτό είναι βέβαιο.Ο αλυσοδεμένος δούλος έχει χάσει τα πάντα,ακόμη και την επιθυμία να απαλλαγεί από τις αλυσίδες του' τις αγαπά ,όπως αγαπούσαν οι σύντροφοι του Οδυσσέα την αποκτήνωσή τους.Αν λοιπόν υπάρχουν δούλοι εκ γενετής,τούτο αντιβαίνει στη φύση.Η βία δημιούργησε τον δούλο,η δειλία τον διαιώνισε."




Θέμα Υδατογράφημα. Από το Blogger.